vitamine

Despre Vitamine: Rolul Lor si Sursele Alimentare

aprilie 10, 2017 , In: Dieta & Sport, Sanatate, UniqueLook
0

Vitaminele sunt substante organice esentiale pentru buna functionare a organismului tau.” Asta imi spune doamna doctor de fiecare data si are dreptate. 🙂 Organismul nostru are nevoie de vitamine pentru a fi sanatos. Aportul alimentar de vitamine este esential, intrucat organismul nu poate sa le produca singur. Pentru ca nu sunt adepta vitaminelor sub forma de pastile, m-am informat despre sursele alimentare bogate in vitamine. Si, bineinteles ca m-am gandit sa vi le spun si voua. 🙂

1. Vitamina A (retinol) si Provitamina A (beta-caroten)

Vitamina si provitamina A au efect antioxidant pentru organism. Pe langa eliminarea toxinelor, vitamina A este esentiala pentru vedere. Un aport suficient al acestei vitamine va contribui la sanatatea ochilor tai. In plus, aceste substante au rol in crestere, in imunitate si in diferite activitati legate de metabolism si de sanatatea pielii.

Surse alimentare

Vitamina A (retinolul) poate fi asimilata prin consumul de ficat, oua, peste gras, lapte integral si alte produse lactate nedegresate.
Provitamina A (beta-carotenul) se regaseste, in general, in fructele si legumele de culoare galbena, rosie, portocalie si verde-inchis. Consuma regulat morcovi, rosii, fasole verde, spanac, caise, ardei rosu, etc.

2. Complexul de vitamine B

Vitamina B1 contribuie la metabolismul energetic si la buna functionare a sistemului nervos. Aceasta asigura sanatatea parului si a pielii si contribuie la cresterea si imunitatea organismului.
Vitamina B2 este utila in metabolismul glucidelor, proteinelor si lipidelor, contribuind la producerea de energie necesara organismului.
Rolul vitaminei B3 este de a favoriza activitatea enzimelor necesare pentru realizarea reactiilor chimice din interiorul celulelor. De asemenea, contribuie la sanatatea pielii.
Vitamina B5 intervine in asigurarea sanatatii parului, a pielii si a mucoaselor. Aceasta vitamina are rol in metabolismul lipidelor, glucidelor si al altor aminoacizi.
Rolul vitaminei B6 este de a produce energie musculara si de a forma hemoglobina, intervenind in metabolismul proteinelor.
Rolul vitaminei B8 este de a interveni in metabolismul glucidelor si proteinelor. Acest tip de vitamina favorizeaza activitatea enzimelor in reactiile celulare.
Un rol important in regenerarea celulara, in dezvoltarea embrionara si in crestere, il are vitamina B9. Aceasta este implicata in buna functionare a creierului si a sistemului nervos.
Ultima, dar nu cea din urma este vitamina B12. Aceasta este foarte importanta pentru formarea globulelor rosii si este indispensabila pentru regenerarea celulara. Vitamina B12 asigura sanatatea pielii si a celulelor nervoase.

Surse alimentare

Pentru asimilarea aportului de vitamine din complexul B, consuma fructe si legume (crude sau uscate), cereale integrale, germeni de cereale, produse lactate, oua, ficat, carne, peste, etc.

3. Vitamina C

Cu totii stim ca vitamina C este esentiala pentru sistemul nostru imunitar. Aceasta vitamina lupta impotriva infectiilor virale si bacteriene. Pe langa aceste beneficii, vitamina C protejeaza peretii vaselor de sange si contribuie la asimilarea fierului in organism. Consumata regulat, vitamina C are efecte antioxidante, cicatrizante si contribuie la detoxifiere.

Surse alimentare

Daca intrebi pe cineva ce alimente contin vitamina C, cel mai sigur va spune “lamaia”. Nu este un lucru gresit. Vitamina C se gaseste in cantitati mari in citrice. Insa, pe langa acestea sunt si alte alimente bogate in vitamina C. Dintre ele cele mai indicate sunt: patrunjelul, coacazele negre, ridichea neagra, kiwi, capsunele, loboda, varza, macrisul, spanacul, salata verde.

4. Vitamina D

Vitamina D (calciferol) si cele doua vitamine D2 si D3 pot fi produse de organism atunci cand stam la soare. Aportul de vitamina D este necesar pentru procesul de absorbtie a calciului. In plus, aceasta vitamina contribuie la mineralizarea oaselor si a danturii. Vitamina D are rol in imunitatea organismului si in diferentierea celulara.

Surse alimentare

Aportul de vitamina D3 se asigura prin consumul de peste gras precum somon, ton, hering. Alte surse alimentare sunt galbenusul de ou, untul si produsele lactate.
Pentru vitamina D2 poti consuma ciuperci, tarate de grau si drojdie.

5. Vitamina E

Vitamina E are un posibil rol impotriva bolilor cardiovasculare si a anumitor tipuri de cancer.

Surse alimentare

Cantitatea necesara de vitamina E poate fi luata din uleiuri vegetale (masline, arahide, floarea-soarelui, soia) si din alte oleaginoase uscate.

6. Vitamina K

Rolul acestei vitamine este de a contribui la coagularea sangelui si la calcifierea oaselor.

Surse alimentare

O parte din cantitatea necesara de vitamina K este produsa de catre flora intestinala. Pentru un aport mai mare, poti consuma varza, spanac, patrunjel si salate.

Pentru mine, cea mai buna sursa de vitamine o reprezinta sucurile naturale. Prefer sa cumpar alimentele necesare si sa le realizez chiar eu. 🙂 Voi scrie intr-un articol viitor despre aceste sucuri si despre cum le prepar.

V-a placut articolul despre vitamine? Nu uitati sa ii dati share si un like pe pagina de facebook. 😀

Adauga un Comentariu!